20 okt. 2013

27. Inte riktigt lika mycket degklump

Inte jag längre.
Nu har jag varit igång i två månader och jag känner mig inte riktigt lika mycket som en överjäst degklump längre. Det är väldigt skönt. Jag rör mig inte längre långsamt och med möda. Har långt kvar till att springa fem kilometer, särskilt med tanke på att jag inte alls börjat jogga än... men jag går raskt och hurtigt på mina entimmespromenader och jag känner att jag fått bättre kondis. Från en väldigt låg nivå, men ändå. Promenaderna har blivit en vana och jag knallar ut som den naturligaste sak i världen. Jag har blivit en sån som promenerar för motionens skull. Ska ta mig över tröskeln och börja jogga nångång också, har ingen plan för det än, men det kommer. Lovar.

Jag skulle skärpa till ett par saker den här veckan och det har gått bra:
  • 5:2. Check. inga problem. Klarar fastedagarna bättre och bättre, blir inte lika hungrig som i början. (Men blä vad less jag är på gröt och Varma koppen...)
  • Inga sötsaker må-to. Check. Nemas problemas.
  • Promenera minst 45 minuter tre dagar i veckan. Check. Går en timme på helgerna och i torsdagskväll gick jag med min granne. Det hällregnade och var kolmörkt, hade aldrig gått ut om vi inte bestämt en tid, men eftersom det var bokat var det bara på med regnkläder, keps och reflexer och ge sig ut. Och det kändes så bra! Många pluspoäng för den promenaden trots att det bara blev 40 minuter. Väl godkänt ändå.
  • Magträning med appen minst sex dagar i veckan innan barnen ska läggas. Mjaa... inte riktigt check på den. Vet inte riktigt om det blir fem eller sex gånger den här veckan. Ingen gång har jag tränat innan barnen lagt sig. Men jag har i alla fall klarat testet att gå från nivå två till tre (av sju). Man tränar tio gånger på varje nivå och gör sen ett test för att se om man är redo för nästa nivå. 
  • Inga kvällsmackor eller skåpätande må-to. Check. Inte svårt faktiskt.
Det här är jättestora framsteg om man jämför med läget för två månader sen och jag känner mig i mycket bättre form. Men jag äter onödigt mycket sött på helgerna, så jag tar ett litet steg till och skippar sötsaker en dag till i veckan. Frågan är om det är bäst på fredagar eller söndagar... hm hm... Jag tar fredagar. Så nu gäller ovanstående, men inga sötsaker gäller måndag till fredag.

Nya bilder att jämföra med startbilderna utlovas i veckan. (Svälj... Kommer det alls att synas nån skillnad..?)

2 kommentarer:

  1. Bilder och kilon säger inte så mycket. Frågan är hur du mår...?
    Riktigt bra låter det som!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant, allt det här handlar ju om att känna mig bekväm och må bra. Och jag är på rätt väg där. Känner mig mindre degig, mindre otymplig och mindre obekväm. Känner att kondisen är bättre och att jag är lite lättare och lite mindre. Det är jätteskönt.

      Radera