27 sep. 2013

23. Badbollen blir mindre!

Det pyser, luften går sakta ur badbollen. Nu har jag minskat 5 centimeter. Det är nästan en fjärdedel av mitt mål att minska 21 cm. 25 procent, det är en bra början. Det känns jättebra! Kläderna sitter lösare och jag ser skillnad i spegeln. Och vågen visar att jag blivit 4 kg lättare. Det är två sockerpaket. Det är tungt det.

Idag har jag opererat handen och kommer att vara hemma från jobbet en vecka. Jag tänker promenera en timme varje dag från och med imorgon lördag fram till nästa söndag. Det blir nio 5-kilometers-promenader och sammanlagt 4,5 mil. Och ser fram emot det! Ni hör ju, det har hänt grejer både i kropp och knopp. Jag är på banan nu och det känns så bra!

Att inte äta sött måndag till torsdag är ingen grej längre, knappt jag tänker på det ens. Och när fredan kommer, som idag, har jag inget större sug. Passar på att äta choklad, det är gott, men jag har inte alls det där desperata sockerfixbehovet längre.

4 kg fett borta
Fastedagarna är tråkiga och jag blir jättehungrig på eftermiddan och supertrött på kvällen, bara sover och sover. Precis som kroppen går i ide när den inte får tillräckligt med energi. Stänger ner, går på sparlåga och går i dvala typ. Men det är två dagar av sju. Det fixar man.

Bara att surfa på vågen nu när det går bra, det kommer motgångar och bakslag, men den dagen, den sorgen.

4 kommentarer:

  1. Du är ju superduktig! Du kan inte tycka att 5 dagars magträning inte är bra! Jag tycker också att du ska fortsätta att gå så länge du tycker att det funkar för dig. Jogga är så mycket slitigare. Öka i så fall tempot på promenaden istället, det körde jag väldigt länge förra hösten. Och du ska veta att du inspirerar åtminstone mig, jag sprang 1 mil förra helgen i Topploppet, fast det är dubbelt så långt som jag egentligen orkar! :-) dessutom körde jag 4:3 förra veckan, inspirerad av dig! Var egentligen 5:2, men det blev en ofrivillig diet på söndagen, lite för mycket vin lördag kväll... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt med loppet! Bravo! 1 mil, det är långt det!
      Så himla roligt om jag inspirerar, jättekul att höra!
      Njae, 5 dagars magträning är inte dåligt precis, men det är sån lätt träning som inte tar lång tid och jag behöver verkligen den, så jag tycker att jag borde få till det varje dag.
      Mm, jag fortsätter nog med promenaderna ett tag till. har kommit upp i ett bra tempo, men försöker öka eftersom. Flåsar och svettas, så det är bra träning för mig ändå så långt.
      Vinmetoden, också en variant, funkar det med... ;-)

      Radera
  2. Hoppas operationen blir mika lyckad som min, har det gått bra hittills? hur känns det? Helt otroligt vad duktig du är 8 smörpaket mindre att bära på. Om någon månad kommer det att kännas så mycket lättare att springa lite! Om du vill variera motionen lite så är det jätterolig gympa på friskis onsd kl 12.00 och roligt sällskap ; ) Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det för gympa? Jag är som sagt inte sugen, har för dålig kondis fortfarande... Och när jag är ledig varannan onsdag är jag hemma med H. Det roliga sällskapet lockar i och för sig, men det kan man kanske få ta del av utanför gympasalen också? Lunch efter gympan kanske? Eller fika? (Nu fikar jag ju inte på onsdagar, men latte dricker jag.)

      Det har gått bra med handen, den känns okej. (Kirurgen visade mig nerven och senor och annat i min hand under operationen, smått surrealististiskt, men fascinerande) Opererade högerhanden före sommaren, samma läkare, och det har blivit jättebra, räknar med att det blir lika lyckat med vänster.

      Radera