14 aug. 2013

1. Kan man trolla bort en badboll med en sjal?

Jag är tjock. Till och med fet. Jag lider av fetma. Och ja, jag lider av det. Framför allt av bukfetma lider jag. Jag är 164 cm lång och väger 85 kg. Det funkar inte. ”Ditt BMI är 31,6 vilket räknas som fetma grad 1” upplyser man mig om på nätet när jag knappar in längd och vikt i uträknaren. Det är inte bra. Fetma oavsett grad ska man undvika. 

Jag har dålig kondis. Nej fel, jag har ingen kondis alls. Men jag går gärna på kondis. Det är inte bra. Jag rör mig för lite. Jag rör mig ohälsosamt lite. Och har ohälsosamt dålig kondis. Ohälsosamt obefintlig kondis.

Simsalabim... Borta!
Jag har ett midjemått som är direkt hälsovådligt, jag mäter 111 cm runt magen. Jamen du hör ju, 1 meter och 1 decimeter! Jag är bara en halv meter längre än min omkrets. Runt magen. Det funkar ju inte. Det är livsfarligt. Och jag har två små barn att tänka på. Jag har en badboll på magen, en tung badboll. Ser inte bra ut. Känns inte bra. Det är mycket opraktiskt. Jag är 41 år. Jag hoppas få leva lika länge till, minst. Men jag tänker inte gå genom resten av livet med en badboll på magen under kläderna. Tänker inte se höggravid ut och känna mig som det när jag inte är det. Det är för jobbigt, jag orkar inte, jag skäms för bollen, den är i vägen, den är grotesk. Jag håller in magen, det gör ingen nämnvärd skillnad och jag orkar bara i typ en minut. Jag försöker helt befängt skyla den. Med kläder och långa sjalar. Fast det är för varmt. Fast det inte är snyggt. Fast jag inte vill ha sjal. Och vem försöker jag lura? Kan man trolla bort en badboll på magen med en sjal? Nej, det kan man inte. Den måste punkteras, luften måste ur den. Den måste bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar