15 aug. 2013

5. Och hur ska det gå till?

Om du är kvinna ska ditt midjemått enligt Världshälsoorganisationen, WHO, vara maximalt  80 centimeter, för att du ska ha en hälsosam fettfördelning runt magen, läser jag. Mhm, mhm, då ska vi se... 111 minus 80 är... 31 ja... Just, det är det ja... Ska jag ner till 80 cm och en hälsosam fettfördelning runt magen ska jag minska med 31 cm! Jamen snälla WHO, det är ju helt orimligt. Jag siktar på 90. Jaja, men då så, bara 21 cm. Jaahapp... Just det ja...
 
Man brukar säga att ett kilos viktnedgång är en centimeters minskning runt magen, då skulle jag alltså gå ner 21 kg... Jag hoppas mycket på att få ordning på mina delade och förtvinade magmuskler som ska hålla in alltihopa... 
 
Det var det första målet, ett midjemått på max 90 cm. I och för sig står det också att för kvinnor bör midjemåttet inte överskrida 80 cm och sjukdomsrisken ökar kraftigt om midjemåttet är 88 cm eller mer. Kan inte hjälpas. 90 är ändå bättre än 111, får börja där.

Det andra målet: Springa 5 km. Det vill säga jogga. Inte lufsa. Inte lunka. Jogga. Utan avbrott. Nu orkar jag kanske jogga 200 m. Ska ut och kolla hur långt jag orkar. Sen. Orkar inte nu.
 
Så. Två konkreta mätbara mål.
 
Och hur ska det gå till haru tänkt, tänker du. Det är en berättigad fråga. Så, i prioritetsordning: (Inte börja med allt på en gång. En sak i taget. Långsam förändring.)

Träna med appen Mammamage (Mer om den senare)
5+2 (Dieten ingen kan ha undgått)
Inga sötsaker måndag-torsdag
Promenader, 45 minuter 2-3 gånger i veckan
Jogga, det tar vi sen
 
Men gu va jobbit! Å tråkit. Tare sen. Måste ha en Daim först om jag ska orka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar