18 aug. 2013

7. Dan före dan. Får det lov att vara en dietist?

Jahaja, imorgon drar jag igång det här. Med att förändra mitt liv. Sitter här halv elva på kvällen med en söt cider, för säkerhets skull, man vet ju aldrig när man får en nästa gång. Inte imorgon iallafall, då är det nämligen min första inte-äta-dag i 5+2-dieten. Just ja, skulle ju kolla upp hur många kalorier olika saker innehåller. Lite bra om man vet det när man ska begränsa sig till 500 kalorier. Inte gjort. Än. Men har köpt knäckebröd, rökt skinka och keso. Blir intressant att se hur hungrig jag kommer att bli. Hur grinig. Hur desperat. Hur mycket sockerabstinens jag får.

Jag hade en idé om att jag skulle kolla mina värden nu innan jag börjar, startvärden liksom, för blodtryck och blodsocker och -fetter. De har alltid varit bra, som sagt, oförtjänt bra, men jag tänkte att det kunde vara roligt att se om de förändras och blir bättre i takt med ett sundare liv. Så jag ringde vårdcentralen. - Ja, hej, jag skulle vilja ta lite prover. - Jaha... vaddå för prover? - Vanliga typ. En liten hälsokontroll. Typ. - Har du nåt problem? Är du sjuk? - Problem ja, snacka om! Jag har en badboll på magen, sa jag inte. Sa - Jag är överviktig... Och bukfet.

Det visade sig att prover kommer man inte bara och tar hur som helst, utan man blir inbokad på ett entimmes hälsosamtal med en distriktssköterska för 250 kr. Okej, okej, fine, visst, jag tar det här på allvar, så ge mig en tid. Eller ville jag ha en hälsoundersökning av läkare, den kostar 1 700 kr. Nej tack, det behövs inte.

Så jag var där tidigare i veckan. Och nu har jag tid hos en dietist, ett recept på fysisk aktivitet där jag kommer att bli uppringd av en friskvårdslots, ett återbesök om tre månader hos sköterskan och ett antal broschyrer och självtest. Och då avstyrde jag ändå viktgruppen på tisdageftermiddagar. Hoppsan, det var inte riktigt vad jag tänkt mig. Ville inte tacka nej till allt och vara motsträvig när hon var så tillmötesgående och hjälpsam. Ge mig siffrorna bara, enbart därför jag är här, ville jag ju inte säga. Så jag fyllde i ett livsstilsformulär och pratade och pratade i en hel timme. Sen fick jag äntligen gå till labbet. Efter att sköterskan vägt mig, mätt min omkrets, tagit blodtrycket och vilopulsen. Hon var mycket snäll. Men dietist..? Och fysisk aktivitet på recept..? Friskvårdslots? Säger nog tack, men nej tack och avbokar. Fast å andra sidan, behöver jag inte så många kontrollstationer som möjligt? Så mycket hjälp och pepp som möjligt?

Men siffrorna då? Blodtrycket var bra. Pulsen var bra. Vikten var inte bra. Bukomfånget var dåligt. BMI likaså. Blodproverna har jag inte fått svar på än.
Blodtryck: 130/80 (Ska inte ligga över 140/90, har jag lärt mig.)
Vilopuls: 70 (60-70 normalt sägs det. Ska ta den hemma en morgon innan jag kliver upp.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar