16 aug. 2013

6. Men hur kunde det bli så här?

Magfläsket är inte den enda boven till mitt midjemått. Finns ytterligare två orsaker till att jag har en badboll till mage. Den ena är delade bukmuskler, diastasis recti, efter två graviditer med stora barn (nog minst lika bidragande till badbollen som fettet). Den andra är IBS, (irritable bowel syndrome, känslig tarm, colon irritabile), alltså orolig mage, problemmage. Har problem i perioder och då med ballongmage bland annat, det känns som man skulle kunna sticka hål på magen med en nål och det skulle säga pang! Och ser ut likadant.

Sen dess har magmusklerna
inte varit sig lika...
Men det största problemet, tillsammans med fläsket, är att magmusklerna är separerade och är som uttänjda gamla sladdriga resårer efter att två 4,5 kilos bebisar rumsterat innanför dem (inte samtidigt dock). Den senaste var dessutom 56 cm lång, då tar det lite plats. Och att ungarna blev så stora tror jag bland annat har att göra med att jag åt så mycket socker… Med dem i magen snackar vi B A D B O L L. Bukmusklerna åt fanders och sen dess har jag inte sett röken av dem. Där musklerna en gång suttit blev det ett hål, jag fick in fyra fingrar på tvären mellan musklerna rakt i i magen. Separationen har blivit mindre, men magmusklerna känns helt obrukbara och förtvinade, har ingen muskelkorsett i bålen. Så det finns inget som håller tillbaka magen, som håller in och stadgar upp. Men det ska det bli ändring på, med hjälp av appen Mammamage, som är en träningsapp för såna som mig. (Sökte hjälp för det här efter sista barnet fötts, men det var svårt få nån bra hjälp, okunskap och ointresse rådde. Hittade en amerikansk guru på nätet som då, för tre år sen, verkade vara den enda i världen som höll på med det här med delade bukmuskler efter graviditet. Köpte hennes bok Loose your mummy tummy, mycket informativ, men oändligt omständlig träning, så det bidde inget av det.)

En bidragande orsak till bukfetma är stress och för lite sömn. Check, check. jag är inte särskilt stressad nu, men har haft en extrem inre stress tidigare. Det är en historia för sig. För lite sömn är självförvållat numera, nattuggla som jag är. Här finns också en del att göra.

Men huvudorsaken till hur det kunde bli så här är ju självklart för mycket mat och för lite rörelse.
Delade bukmuskler. (Och amputerade armar. Det har jag inte.)

Nu kan man ju börja undra när jobbet med att tömma luften ur badbollen ska påbörjas... Det har varit mycket snack och lite hockey kan man säga. På måndag mina vänner, på måndag. Den 19 augusti. Då smäller det. Eller, det gör det ju inte. Det börjar knappt ens pysa lite. Men då börjar jag med 5+2 och appen. Bye bye badboll.

4 kommentarer:

  1. Lilla gumman, vi ska klara det här. Satt och läste det här med en kopp te och en bit mörk choklad..och känner på fläsket runt magen, men imorgon, då börjar det nya livet.... vi får inte ge upp än. Du är modig som vågar mäta midjan, jag gör det inte än. En tjej på jobbet undrade häromdan om jag var gravid, så nu måste det bli ändring.. Promenera snart???? Men vi kan ju börja med en middag ute först...(sallad!!!!!) Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gravid vill man inte bli tagen för nej... Och inte kan man säga att man nyss fått heller... "Ja, alltså, han är fyra nu, men det känns som nyss..."
      Jättegärna promenera tillsammans! Så bra ha en bokad tid med nån. Vi hörs om tider. Och middag, yes box!
      Kram Fia

      Radera
  2. Hallå, bra beslut och kul att du börjar blogga om det det blir ju lite svårare att inte hålla sig till beslutet att förändra när man gått ut med det. Du kommer att klara detta galant om du bestämt dig när du gått ner lite kan jag verkligen rekommendera i forms "spring 30 minuter på 10 veckor". Det här blir kul att följa! Hälsn Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm det är ju tanken, att det här ska bli både en piska och morot. Gör jag framsteg (och det är ju klart jag gör det!) blir det roligt att berätta om det.
      Tack för tips! Har faktiskt kollat det, verkar bra!

      Radera