20 aug. 2013

8. Ta en rädisa så känns det bättre

Igång! Med att tömma luften ur badbollen. Igår var första dagen med 500 kalorier i 5+2-dieten. Jag skulle skriva om det igårkväll, men jag sov hela kvällen... Vet inte om det hade med det låga energiintaget att göra, men jag var så trött, så trött. Somnade när jag nattade barn, inget ovanligt, men sov länge där och sen bara vinglade jag in till min egen säng och sov och sov och sov.

Men annars gick det bra! En knäckebrödskiva med skinka till frukost, färdig potatis- och purjosoppa till lunch, rädisor och gurka på eftemiddagen och havregrynsgröt med mjölk till middag. Innan lunch vid halv tolv var jag tokhungrig. Satt på ett möte och när det var slut lutade jag mig över bordet mot min kollega som också hade en inte-äta-dag och viskade - Jag är jättehungrig! och han svarade - Jag med! Sen när han äntligen skulle få äta spillde han ut hälften av sin mat i diskhon stackarn. Jag kände mig närapå svimfärdig när jag skulle värma min soppa, så jag förstår om han var så darrig så han tappade maten. Det förvånade mig, för jag brukar inte äta särskilt mycket till frukost annars heller när jag jobbar. Jag äter en skiva bröd och en liten drickyoghurt i bilen under mina 50 minuter långa resa till jobbet. Sen äter jag sällan nåt mer före lunch när jag är på jobbet.

Om de är starka blir man lätt besviken.
Två timmar efter soppan var jag hungrig igen, höll ut en timme till, sen började jag knapra på mina rädisor som jag så förutseende inhandlat på lunchen. Till min stora besvikelse var de jättestarka och inte alls goda. Buhuhu... Gick in till min hungriga kollega med min kopp inte så goda rädisor för att trösta honom lite. Ta en rädisa sa jag generöst, jag tror han blev glad, för han åt flera stycken fast de var så starka och dessutom både den lilla rottråden och den gröna pluppen där blasten suttit. Han var nog mycket hungrig. Det var jag med och längtade mycket efter min middagsgröt och när jag väl fick den njöt jag innerligt av varenda sked. Tror väl aldrig jag uppskattat gröt så mycket.

Klarade dagen bra, fullt hanterbart, blev hjälpt av att jag sov mig igenom hela kvällen. Så skönt att veta att det är bara en dag. En dag klarar jag. Imorgon är allt som vanligt igen. När jag kört andra metoder har jag i och för sig fått äta mer, men det har varit trist och tråkigt utan slut, harva på vareviga dag in till tidens ände typ.

Sen var det ju det här med mammamage-appen också, skulle ju börja med träningen igår var det sagt, men det har jag inte gjort... (Det beror faktiskt på att min telefon med appen i gått sönder för att jag tappat den på ett metalltrappsteg så att skärmen sprack och efter ett tag gick det inte ens att svara i telefonen och att jag nu har min gamla värdotelefon som inte förmår uppbringa lagringsutrymme för appen fast jag knappt har nånting i den och min nya telefon som jag köpt och fick för en vecka sen fortfarande ligger oupppackad. Säger ju det, är så trött och energilös så jag inte ens orkar sätta igång en ny telefon fast den är gul som en sol och jättefin. Det här låter som Min hund åt upp min bok så jag kunde inte göra läxan så jag skriver det här inom parentes. Fast det är faktiskt sant.)

Som kompensation har jag inte ätit den minsta lilla pyttesötsak idag på hela långa dan. Fast sockerfria vardagar (utom fredag då, som nästan är en helgdag) inte har börjat än.

4 kommentarer:

  1. Bra gjort, nu är du igång! Jag skulle också börja denna vecka men väntar. Med ett liv som Askungen och med - 5 timmar sömn varje natt så måste jag äts för att stå ut. Börjar se en ljusning i tunneln men att ett barn med gipsad arm kunde bli en sån tyrann, maaaaammmmma kom, maaaammma kom, ekar i mitt huvud huvud, hade dessutom ingen aning om att sömnbehovet inte bara halveras utan sen halveras igen när man är gipsad men man lär dig nått nytt varje dag! Väntar spänt på nästa inlägg har hon (läs Fia) kommit igång med magövingar eller fortsätter snacket..,..den som lever får se ; )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch och fy, låter inte kul det där... Hoppas du är ute ur tunneln snart!

      Den som lever får se ja...

      Radera
  2. Grattis till en bra början! Allt kan ju inte bli perfekt från dag 1... och om hunden åt läxan så gjorde den det! :-)

    SvaraRadera